Bu web sitesinde, sizi başkalarından ayırt etmek üzere çerezler kullanılmaktadır.
Bu, size iyi bir kullanıcı deneyimi sunmamıza yardımcı olurken aynı zamanda bize web sitemizi geliştirme olanağı sağlar. Daha fazla bilgi...

Pasion for Automation

Profesyonel, Rekabetçi, Yetkin Hizmet Her proses ihtiyacını sağlayan alternatif ürünler, alternatif çözümler..
home abortion abortion experiences abortion video
amoxicillin amoxicillin amoxicillin
Geri A+    A    A-
Neden çeyrek-turlu pnömatik aktüatörler “pat” diye aniden açılırlar?

Bu durumu genellikle şu hallerde görürüz: Bir çeyrek-turlu vana kapalı pozisyondadır ve bir çeyrek-turlu pnömatik aktüatör, hava enerjisiyle vananın açmaya başlaması için gerekli tork değerinden fazlasını üreterek vanayı açar. Bu durumda birden, vana silkelenir ve/veya “pop” diye bir ses duyulur. Bu hızlı zıplatma ve pop açılması; düzgün olamayan çalkantılı akışa sebebiyet verir. Peki bu olaydan sakınmak için ne yapılabilir?


Pnömatik aktüatörlerin çalışması; aktüatör içindeki ölü(boş)alanlara basınçlı hava veya gazın dolması ile gerçekleşir. Temelde, bu basınçlı hava hacmi, aktüatör pistonlarının harekete karşı direnci ile sınırlı kalır. Bir kere vana yatağından hareket ettikten sonra, direnç düşer ve basınçlı hava; basınç, vana direncine eşit olana kadar serbest şekilde genişler.

Şekil I bize bu mekanizmanın nasıl çalıştığını göstermektedir. Burda vana yataklamayı terk etmek için gerekli olan yüksek tork değeri bir anda karakteristik olarak düşük tork gereksinimine dönüşmektedir(Grafikte kalın çizgiyle gösterilmiştir).

Bu grafik ayrıca; çeşitli pnömatik aktüatör boş(ölü) alanlar için vana pozisyonu ve aktüatör/piston hareketini göstermektedir. Matematiksel bir model oluşturmak için; biz bu örnekte, standart 90 derece pnömatik aktüatörlerde kullandığımız 3 inçlik bir hareket yolu olan 6 inçlik bir piston kullandık.

Bu örnek, özel uygulamalardaki açma-zıplamasını öngörmek için yetersiz kalsa bile, bize ölü hacmin vana açılmasındaki bir problem olan zıplatma unsurunu gözle görülür derecede etkilediğini göstermiştir. Ölü hacmin minimize edilmesi ile daha az zıplama görülmüştür.

Aktüatör boş(ölü) alanları; model, dizayn ve hareket yönü itibariyle farklılık gösterebilmektedir. Şekil 2 ve 3 teki aktüatörü ele alalım. Aktüatörü açmak için pistonların içine basınçlı hava verilmelidir. Ancak pistonların içindeki hava alanı ile pistonların dış yüzeyindeki hava alanından fazladır. Burdaki vana açmadaki zıplama problemi aktüatörün vanaya alışmasıyla giderilebilir.

Kısaca, vana açma esnasındaki zıplama etkisini azaltmak için, minimum boş alanlı  pnömatik aktüatör seçilmelidir.

Bu zıplama problemini engellemek için alternatif çözümler:

1-) Pnömatik aktüatöre yay eklemek(Şekil 4) yardımcı olabilir, çünkü harekete karşı yay direnci pistonlar yol aldıkça artar ve zıplama/silkelemeyi azaltır. Tercihen, minimum boş iç alanla yay dönüşlü bir aktüatör seçilebilir.

2-) Çok fazla etkilemese bile aktüatörün iç mekanizması bu etkiyi azaltabilir. Örneğin, kremayer dişli (rack and pinion) tip bir pnömatik aktüatör, yolu boyunca linear bir tork eğrisi üretirken, iskoç-boyunduruklu (scotch yoke) tip bir aktüatör alacağı yolun ortasında çıkış tork değerini azaltır. Böylelikle “pop” lama veya zıplama sorunu az da olsa giderilebilir.

3-) Diğer çözüm ise; hidrolik veya elektrikli aktüatör kullanmak olacaktır. Bu iki tipin hiçbirisinde açma esnasında bir zıplatma yaşanmaz.